יום ראשון, 28 בדצמבר 2014

מגלבוע ועד עמק יזרעאל

ידידי הטוב פרנק מופט הגיע לפני מס' ימים לביקור בארץ לטיול צפרות. ניפגשנו אתמול (שבת) בבוקר אצלי בקיבוץ, עבר זמן מאז ניפגשנו, יצאנו יחד לצפר בגלבוע המזרחי. המטרה: סלעית חלודת שת, נקבה שנמצאה בנחל צביה לפני מס' שבועות ע"י דויד קוטר, שנשארה לחורף.
הגענו למקום והתחלנו בטיפוס קצר במעלה הנחל ולאחר כמה דקות איתרנו את הסלעית חלודת שת על אחד הסלעים במדרון, לא היה קל לצפות בה ולקח זמן רב לצפות בה כמו שצריך.
מלבדה נצפו גם: זוג פפיוני הרים, זוג צוקיות בודדות, סבכי שחור ראש, ועוד...
בדרך חזרה עצרנו במאגר רשפים, שם ספרנו כ-200 שחפים עיטיים וכן גם חופמאים ממינים שונים:
חרטומית ביצות(7), ביצנית עדינה(5), חופית אלפינית(4), חופית קטנה(30), חופמי צוורון(10)
לאחר מכן נסענו חזרה אליי להפסקת שתייה חמה ועוגיות.

סלעית חלודת שת - Kurdish Wheatear

לאחר מנוחה קצרה, נסענו למאגר כפר ברוך שבעמק יזרעאל. פרנק רצה מאוד לצפות באווז קטן שחורף שם כבר מאז התגלה, בחודש נובמבר. זהו מין שפרנק טרם ראה בארץ. במאגר פגשנו את קבוצת הצפרות של אילת בהדרכתו של איתי שני וגם את איש רט"ג פקח האזורי שי קבסה שפתח לנו את המאגר. האווז היה שם והוא נצפה לצד שני אווזים לבני מצח. המאגר מלא מכל טוב, אלפי ברווזים ממינים שונים, ברווז אפור, צהוב מצח, חד זנב, מרית צפונית, ברכיה, שרשיר מצוי, ברווז משוייש, צולל מצוייץ, צחראש וטדורנה ירוקת ראש. כמו כן, להקה של 75 פלמינגואים, עשרות סייפנים, קיוויות מצוייצות ועוד מגוון חופמאים.
בקיצור חגיגה של ממש!
בזמן שנותר, נסענו לצפר בבריכות הדגים שליד הקיבוץ שלי, שם נצפו מינים שונים כמו:
עיט צפרדעים(3), זרון סוף(10), פרנקולין שחור(1), קורמורן גמדי(20), נחליאלי לימוני(2), צטיה(1),
זמירון(2) פרט אחד נצפה בשירה ולהקה קטנה של 15 חצוצרנים שחורי מקור ועוד מיגוון ציפורים...
סה"כ היה זה יום צפרות טוב מאוד, גם פרנק נהנה מאוד!