יום חמישי, 5 בפברואר 2015

יום צפרות באילת והערבה

אתמול הצטרפתי לערן בנקר ושלומי שמאי לנסיעת בזק בכדי לנסות למצוא ולתעד שעיר מסורטט שחורף בהרי אילת. יצאנו שלוש צפרים ("משוגעים") ב3:30 לפנות בוקר חדורי מוטיבציה וממוקדי מטרה.
הגענו להרי אילת קצת אחרי הזריחה לאחד מנחלי האזור, אתר חריפה ידוע למין זה שניצפה ותועד לפני מס' ימים ע"י כמה צפרים מקומים.
התחלנו בהליכה איטית בתוך ערוץ הנחל, תוך סריקה קפדנית של כל עץ שיטה שהיה שם.
השעירים אוהבים להסתתר בתוך עצי שיטה סבוכים, קל מאוד לפספס אחד כזה גם אם עומדים קרוב לעץ.
לאחר הליכה הלוך ושוב של הנחל, לצערינו (הרב!) לא הצלחנו לאתר את הינשוף החמקמק.
בחזרה לרכב ליד הכביש הראשי, נצפו קצת צפורי מדבר מקומיות:
שחורי זנב, סלעיות שחורות בטן, קורא מדברי ולהקה קטנה של שישה חצוצרני מדבר שאכלו על הקרקע.
כמו כן, לאורך ערוץ הנחל, נראתה פריחה דלה יחסית, ככל הנראה ממעט הגשם שירד כאן במהלך החורף.

חצוצרן מדבר -  Trunpeter Finch

פגוניה - Fagonia

למרות האכזבה הגדולה המשכנו בצפרות. היה לנו לפחות עוד מין מטרה אחד לטיול הזה, ככה שעוד
היה למה לצפות בהמשך.
אחרי ההרים ועצירה קטנה בדרך למטה לתידלוק, נסענו לחוף הצפוני של אילת.
למעט שתי לבניות ים סוף, שחף לבן עין, שחפית כספית, שחפי אגמים וצרי מקור היה שקט למדי.
רחוק בים, נראתה להקה של כמה עשרות מריות שנחתו על המים.

לבנית ים סוף - Reef Egret

שחף לבן עין - White Eyed Gull

בדרך לבריכות המלח בק"מ 20, עצרנו בבריכות ביוב של ק"מ 19 לתצפית.
זהו אתר צפרות ידוע והרשימה של המינים הנדירים שנצפו כאן בחלוף השנים ארוכה ומענינת.
דורס גדול עמד על עץ אשל בסמוך לבריכות, ערן זיהה מיד, עיט שמש בוגר! הוא התרומם ומיד ואחריו אחד נוסף הם עפו ולא אותרו שוב, שני עיטי שמש בוגרים בדרום הערבה, זאת תצפית לא רעה כלל.
בבריכות היו שפע ציפורי מים, אבל גם רוח צפונית חזקה שלא תרמה הרבה לתצפית...
עוד מין מענין שראינו שם, היה טבלן מצויץ כבר בלבוש קיץ יפיפה!
מלבדו נצפו גם: אנפית סוף(3), כפן(4), ברווז חד זנב(25), צולל חלודי(4), עקב מזרחי(1) ועוד...

טבלן מצויץ - Great Crested Grebe

התחנה הבאה שלנו היתה בריכות המלח. מין המטרה השני שלנו, נצפה כאן כבר כל החורף, פלמינגו זוטר.
זאת בסה"כ התצפית השניה שלו בישראל כאשר הראשון נצפה באותו מקום באביב 2006 וגם אותו זכיתי לראות. כבר במבט ראשון  אפשר היה לראות שיש הרבה ציפורים במקום ומיד התחלנו בסריקה של פלמינגואים. לאחר סריקה טובה בטלסקופ ערן איתר את הזוטר בין מאות הפלמינגואים הגדולים.
הפלמינגו הזוטר נבדל מפלמינגו גדול בגודלו הקטן יותר ובצבעים ורודים כהים יותר, כמו כן יש לו מקור אדום כהה וקצהו שחור. כמו כן, נצפו בבריכות להקות של כמה עשרות טדורנות, ברווזים חדי זנב, מריות ושרשירים.
גם כמות יפה של חופמאים, חופיות אלפיניות, חופיות קטנות, ביצנית ירוקת רגל, בצניות לבנות כנף
וכמה חופמי אלכסנדרי וצוורון.

פלמינגו זוטר - Lesser Flamingo

הזוטר ופלמינגואים גדולים - Lesser & Greter Flamingos

ערן נותן כתף

בריכות הביוב ושדות יוטבתה היו הבאים בתור. הביוב היה שקט למדי.
בשדות היה קצת יותר מגוון, המינים שבלטו היו: כמה עשרות סיסים חוורורים שחגו מעל יחד אם סנוניות מדבר ורפתות, סלעית מדבר זכר וזרון תכול זכר שעף נמוך מעל השדות.
משם כבר התחלנו להצפין לעוד תחנה אחת אחרונה במושב עידן בצפון הערבה, שם נצפה לפני מספר ימים שרשיר אדום מקור, מין מזדמן נדיר זה מגיעה מאפריקה, הפרט שנצפה בביוב של עידן עורר דיון האם מקורו של הברווז הוא טבעי או שמה מדובר בפרט שברח מכלוב בפינת חי כל שהיא.
נסענו לבריכת ביוב אבל חוץ מכמה שרשירים מצוים, תמירונים, פפיוני מים ושרקרקים גמדים לא היה זכר
לברווז המסתורי.
מכן כבר התחלנו להצפין חזרה צפונה עייפים (לפחות חלקינו..) לאחר יום ארוך וחוויתי.
רק נותר לי להודות לערן ושלומי שהזמינו אותי להצתרף, היה כיף חיים! :-)