יום שבת, 21 במרץ 2015

סלעית חלודת שת ואירוס נצרתי.

אתמול (יום שישי) יצאנו עזר ואני לעוד בוקר של צפרות, הפעם לגלבוע הדרום מזרחי.
בתקופה הזאת של האביב, הגלבוע נמצא בשיא הפריחה ומושך אליו שפע מיני ציפורים נודדות.
טיילנו בבוקר בנחל צביה בו יצא לי לבקר בחורף. הציפורים הראשונות שראינו בתחתית הואדי
היו: גיבתון אדום מקור, שיחנית קטנה, סבכי טוחנים וברקע נשמעה שירה של פפיון הרים.
התחלנו לטפס במעלה הנחל כאשר לפתע הבחנתי בסלעית חלודת שת, הפרט שחרף כאן במהלך כל החורף.
הסלעית נעמדה על סלע מתחת מצוק ונתנה תצפית מעולה ממרחק של כמה מטרים, לאחר מכן עפה למעלה
ולא נראתה שנית. בהמשך נצפו לפחות שני זוגות של צוקית בודדת, כולל זכרים בשירה, זוג פפיון הרים בחיזור ועוד שלושה פרטים שונים, שחור זנב, חכלילית סלעים, סבכי קוצים, סבכי שחור ראש, בז אדום ועקב עיטי אחד שנצפה מחזיק טרף.
גולת הכותרת של היום, גיבתון אפור!
פרט בוגר שעזר איתר ממרחק רב, עמד גלוי על סלע. הגיבתון  נצפה לזמן קצר (מדי)
דרך הטלסקופ ובקושי הספקנו להנות ממנו.
 מלבד הציפורים, אי אפשר היה שלא לעצור ולתעד קצת פרחים. כמו בכל סיור עם עזר, חייבים גם להגדיר פרחים לפי הספר... סיימנו וחזרנו חזרה לקיבוץ.

סלעית חלודת שת נקבה - female Kurdish Wheatear

צוקית בודדת זכר - male Blue Rock Thrush

נץ חלב צרפתי - Ornithogalum narbonense

בשבת בבוקר נסעתי עם משפחתי לטייל בהר יונה שבנצרת עילית, במטרה להספיק
להנות מפריחתו של אירוס נצרתי הפורח בימים אלו במקום.
לאחר הליכה קצרה פגשנו גושי פריחה אחדים לצד השביל העולה להר. מרביתם כבר סיימו
לפרוח, אבל אבל אחדים עוד פרחו במלוא הדרם, בראש ההר היו לא מעט אירוסים פורחים.
מלבד האירוס זיהינו עוד מס' פרחים כגון: ריכפה לבנה, נורית אסיה, רקפת, נץ חלב צרפתי
וגם דבורנית דינסמור.
מלבד הפרחים, נצפו  יחסית מעט ציפורים בעצי האורן והשיחים מסביב. בעיקר נשמעו עלוויות חורף,
 כמו כן נצפו כמה עלוויות לבנת בטן, סבכי שחור ראש, בז אדום וחיויאי נצפו במעוף מעל ההר.