יום חמישי, 30 באפריל 2015

טיול צפרות לערבה ואילת, אפריל 2015 - חלק ב'

שבת בבוקר (18.4)
 לאחר שינה טובה, קמנו מוקדם לבוקר חדש עם ציפיה ליום צפרות לא פחות טוב מקודמו.
לאחר קפה/תה ועוגיות נסענו ליעד הראשון שלנו, הרי אילת הצפוניים, שם, מספר ימים לפני כן נצפו
כמה מיני עפרונים נדירים כמו: צחיחן שחור כיפה ועפרוני שחור זנב. שני מינים נדירים אלו
מופיעים אחת לכמה שנים במישורי הנגב והערבה. את שניהם יצא לי לראות בעבר, אבל מאוד
רציתי לראותם שוב ומאחר ורותם לא ראה אותם כלל, אז הלכנו על זה.
לאחר נסיעה של כחצי שעה מאילת למעלה ההרים, הגענו עם זריחה ליעד, עמק מישורי וקטן מזכיר מאוד
את נוף המישר בו ביקרנו יום קודם לכן. ירדנו מהרכב והתחלנו בהליכה לאורך השביל ממנו סרקנו את השטח. הציפורים הראשונות שראינו היו גיבתוני גנים, חצוצרן מדבר, דוחל חום גרון, סלעיות אירופיות, סלעית קיץ וזכר של סלעית נזירה. ברקע נשמע שירה של מדברון שגם הראה את עצמו לאחר מכן.
בהמשך צפינו בלפחות שני זוגות של עפרוני חכלילי, שני זוגות של עפרוני מדבר ונקבת סלעית נזירה.
אבל שום סימן לא לצחיחן ולא לעפרוני שחור זנב, גם אלימון שנצפה מס' פעמים בימים לפני כן
סירב להראות את עצמו.
בהמשך, פגשנו את שחר שלו ואת נועה, צפרים מקומים שדיווחו שצפו באלימון. המשכנו לחפש אותו
אבל ללא הצלחה ולאחר כשעתיים וחצי של תצפית והתייעצות קצרה עם שחר, החלטנו להמשיך ליעד הבא.

נוף מישורי - הרי אילת הצפונים

בדרך למטה בחזרה לאילת, ליד הר יואש, הבחנו תוך כדי נסיעה במעבר נמוך של עופות דורסים.
החלטנו לעצור בצד הכביש ולצפות בנדידה. החלטה שהתבררה כטובה מאוד, כי בילינו שם כ-45 דקות בהם עברו כ-1,000 עקבים מזרחיים, 150-200 ניצים קצרי אצבעות,2-3 איות צרעים ראשונות, שלך, נץ מצוי, דיות שחורות, 6-7 עיטי ערבות וכמה עשרות חסידות שחורות.
בו בזמן, שחר שלו הצטרף אלינו וכולנו נהננו מהנדידה שעברה לנו מעל הראש, לפעמים נמוך ולפעמים קצת יותר גבוה. בכל מעבר כזה יש ציפיה למשהו מעניין שיצוץ - אחרי הכל הרי אילת, אז אין לדעת מה יזדמן...
ואכן היו כמה דקות כאלו שחשדנו שיש לנו משהו ביד, עיט אחד בהיר מאוד מאוד!!
עלה חשד לעיט סוואנות, אבל לא הייתי סגור על זה כלל ובסופו של היום שלחתי את התמונות לצפר ברק גרניט ויחד עם עזרתו של הצפר והמומחה בזיהוי דורסים דיק פורסמן, הם זיהו את העיט כעיט ערבות בהיר במיוחד.
בכל מקרה פרט מעניין, מצרף תמונה.

העיט המעניין - רק עיט ערבות להפעם - Steppe Eagle juv.

לאחר שהנדידה מעט נחלשה המשכנו לעיר אילת, לצפר בכמה פארקים שבלב העיר.
באחד הפארקים הקטנים פגשנו את ששי חכם, צפר ותיק שגם הוא בילה את הסופ"ש באיזור.
הוא עדכן אותנו שבפארק קנדה נצפתה באותו בוקר חטפית לבנת עורף ועוד שפע של ציפורים. הלכנו מיד לשם, ואכן כך היה, ציקצוקים של סבכים שחורי כיפה נשמעו בכל פינה.
נצפו גם: שיחניות קטנות, סבכי קוצים, עלויות לבנות בטן, 2-3 חנקנים נובים, לפחות שני פרטים
של עלוית ירוקה וגם החטפית לבנת העורף, שנצפתה צדה חרקים.
שוטטנו עוד קצת באזור לאיתור של חטפית גמדית שנצפתה יומיים קודם לכן ונחשדה תחילה
כחטפית טייגה, אבל ללא הצלחה ונסענו לאכסניה למנוחת צהריים.

עלוית ירוקה - Wood Warbler

חטפית לבנת עורף -  Collared Flycatcher

את החצי השני של היום בילינו בבריכות המלח מצפון לאילת (K20) וסיימנו בפארק הצפרות באילת.
בבריכות המלח כרגיל, שפע נודדים, כמובן הפלמינגואים שם ומאות שחפים צרי מקור.
מבחינת חופמאים לא היו המון, אבל מיגוון בהחלט היה.
להקה נחמדה של 13 שחייניות צרות מקור היו ההיי לייטס, 3-4 חופיות מגליות, עשרות חופיות קטנות,
ביצניות ירוקות רגל, ביצניות עדינות וכמה ביצניות מנומרת, מספר חופמי אלכסנדרי וכמה פרטים של חופמי צווארון.
כמו כן נצפו: 9 קרקירים, 3 ברווזים חדי זנב וכמה עשרות מריות.
בשולי הבריכות ועל הדרך עמדו להם כוכיות גדות ועשרות סנוניות רפתות. נחליאלים צהובים
הוסיפו קצת צבע לנוף, היה נחמד לפגוש במירומית לבנת לחי ראשונה.
ליד בריכות השפכים של K19, הבחנו בבז מדברי שעמד לו על עמוד חשמל ונתן תצפית נחמדה.
לפארק הצפרות הגענו ממש בשקיעה, אז לא היה הרבה זמן לצפרות. ממה שהספקנו הצלחנו לראות להקה של 7 שחפיות כספיות, שחפית עבת מקור ושחפית שחורת מקור שעמדו זאת לצד זאת. כמובן שנצפו שם מיני חופמאים רגילים. עוד יום צפרות תם לו.
חזרנו עייפים אך מרוצים ללילה אחרון באכסניה, לאגור כח לנסיעה חזרה הביתה.

נחליאלי צהוב - Yellow Wagtail

ביצנית ירוקת רגל - Greenshank

חופמי אלכסנדרי - Kentish Plover

בז מידברי - Barbary Falcon
בוקר יום ראשון (19.4)
לפני שהתחלנו לעשות את דרכנו חזרה צפונה, ביקרנו בכמה אתרים על הדרך.
פארק הולנד היה הראשון. מלבד כמות מרשימה של סבכים שחור כיפה, סבכי טוחנים, עלוויות לבנת בטן ושיחניות קטנות לא נרשמה כזו סנסציה. חמריה שחורה שנצפתה מס' פעמים במקום זה במשך העונה, הוחלפה בחמריה חלודית זנב מתת מין galactotes, נץ מצוי זכר נצפה בניסיון ציד כושל.

חמריה חלודת זנב -  Rufous bush Robin ssp. galactotes

משם המשכנו לביקור נוסף בבריכות המלח של K20, ההבדל מאתמול היה ניכר, היו הרבה יותר חופמאים.
השחייניות היו במקומם, לפחות כ-200 חופיות קטנות שבינהם ראינו חרמשית וחופמי חוף שלא פוגשים כל יום. מעל הבריכות נראו שלך, זרון סוף, עקבים מזרחים וחסידות שחורות בנדידה.

המשכנו לאזור יוטבתה, תחילה לשדות שלפי הדיווחים היו מאוד פוריים באותם ימים.
אנחנו הגענו בשעה קצת חמה אבל בכל זאת היתה לא מעט פעילות בשדה.
על הקו-נוע ועל באלות החציר עמדו עשרות גיבתוני גנים, נחליאלים צהובים, פפיוני אדומי גרון ופפיונים צהובים אחדים, שלוש חסידות לבנות עמדו למנוחה במרכז השדה.
בשולי השדה על עצי שיטה, עמדו שרקרק גמדי ושחור זנב. לרגע אחד נצפו שלוש תוריות זנבניות שחלפו לידנו במעוף, נקבה אחת נחתה לרגע בשדה, מעלינו עברו כל הזמן עקבים מזרחיים, דיות שחורות, וגם זרון סוף. תצפית טובה במיוחד היתה בעיט ערבות צעיר ועיט גמדי במופע ביניים שעפו בגובה נמוך.
משם, נסענו לבדוק את בריכות השפכים, מקום שתמיד שווה לבדוק בעונה הזו.
הפעם היה שקט למדי, מלבד כמה אנפיות סוף, ביצניות שחורות כנף, חופית קטנה ועוד כמה אחרים
לא היה משהו יוצא דופן.

עיט גמדי - Booted Eagle

עיט ערבות - Steppe Eagle

אז כבר הגיעה שעת צהרים חמה ולפני שהתחלנו את הנסיעה הארוכה צפונה חטפנו איזה כריך ושוקו קר
בפונדק של יוטבתה. ככה פחות או יותר הגיע לסיומו טיול הצפרות הנוכחי, אילת והערבה סיפקו לנו בימים אלו כמה וכמה רגעי צפרות נפלאים!
בהזדמנות זו, אני מוסר את תודתי לצפרי האיזור ולאלו שפגשנו בדרך, על ההכוונה למקומות ועל טיפים שנתנו תוך כדי.